中国巡礼 1998

内容:


"A Horse in Its Native Village" (1995)
by Kyoji Okamoto, Meguro Illustration Club

In Japanese. Go down to the English part.

帰国報告

以下は、帰国後のザビエル会報告文集への寄稿に、多少加筆したものです。

今回のザビエル会(下の注を参照)の中国巡礼(1998年11月7日〜14日)には、コッシーニ神父(Pere Cochini、イエズス会中国センター)のアシスタントを勤める原明子さん(日本聖公会の教会所属)のご紹介で参加させていただきました。私の所属する日本聖公会は英国国教会系で、これは16世紀のマルチン・ルッターの宗教改革あとしばらくしてカトリックから分かれたので、プロテスタントといっても古い形式伝統を重んじていて、その礼拝(ミサという人もいる)も主の祈りが口語によること、マリアの祈りがないことなど以外はカトリックのミサと大変よく似ています。出発前に大急ぎで中国のキリスト教について調べ、三自愛国運動、プロテスタントは中国基督協会として統一されているがカトリック(天主教)とは分かれているなどを理解しました。

私にとっては今回は2度目の中国旅行で、前回は丁度7年前に上海大学文学部で中国語を1か月ほど学び、その間に蘇州・南京・杭州・紹興に旅行しましたが、キリスト教会には行きませんでした。今回、上海は特に中心部以外の郊外の変容が著しく、ビックリしました。上海ではみなさんとカトリック教会へご一緒しただけでなく、プロテスタントの国際礼拝堂(衡山路53号)へ独りでタクシーで行き、史奇珪牧師にも会ってきました。

蘇州と南京は何回いっても、心のなごむところですね。南京大虐殺記念館(侵華日軍南京大屠殺遭遇同胞記念館)ははじめて訪れましたが、このようなことが今後一切ないように、心から祈りました。

今回の巡礼のハイライトはやはり、2泊した西安(昔の長安)でした。11月中旬の西安付近の平野は一面きれいなカーペットを敷き詰めたようで、これは秋まき小麦の畑でした。兵馬俑坑博物館、玄奘三蔵の大雁搭、阿倍仲麻呂の慶宮公園などの観光地はもちろんよかったし、全村カトリック信者の囲棋塞-土+木のみなさんとの交流は印象的でした。西安は一応北京方言の範囲内なのですが、兵馬俑坑で通常の入場料を入り口で聞いたら「六十五」という答えで、数字の一から十の発音で第1声のものを第4声で発音する西安方言を発見して、うれしくなりました。

三自愛国会の力とその主張の弱さをかいまみるできごとにも遭遇しました。ある郊外の教会をバスで訪れた時に、教区からお目付け役の女性が同行しました。教会堂の見学が終り、神父と信徒代表と我々で懇談会に入り、神父が教会の簡単な歴史を1〜2分話しはじめましたが、すぐ信徒代表が「神父はお若いので」と説明を続け、「宗教局のお金で教会堂が新築され」というように「宗教局」が何回もでてくるお話しでした。(いくら若くても、そこは聖職者に話させて、信徒は簡単な補足だけにするという世界の通念が分からないのだろうか。)それを引き取るように、同行した女性が「キリスト教信者になったおかげで、人々の生活が正しくなり、税金のがれをする人がなくなった」という、キリスト教は中国政府に奉仕すべきであるという、他の世界ではとても通用しない三自愛国の精神を堂々とやっていました。神父の謙虚な姿と、お目付け役と信徒代表のでっぷりと太って満ち足りた姿に気が付いたのは、私だけだったでしょうか。

巡礼の全体について、「大海」(ターハイ)や「天主経」(主の祈り)などの中国語の歌を練習していって中国のみなさんと一緒に歌えたのは、大変よかったと思います。また、コッシーニ神父とは毎晩ホテルのビジネスセンターでもお会いし、別々に持参のノートパソコンでインターネットを使いました。今回の巡礼の報告は、長野聖救主教会のホームページ

http://www.threeweb.ad.jp/logos/seikokai/china.html
にも入れておきましたので、インターネットをお使いの方は見てください。同じく同行のベジノ神父(Pere Besineau、イエズス会 東京・イグナチオ教会)から「ジェズイット(イエズス会神父)をどう思うか」と聞かれましたが、これまでフランシスコ・ザビエルやマッテオ・リッチなど厳格なイメージが強かっただけに、やさしいイメージに包まれた巡礼で、思いを新たにしました。

最後に、同室だった沖田博さん(広島市)には大変お世話になり、またお若いころからの経験をお聞かせいただき、ありがとうございました。帰国後、最初のザビエル会会合で入会手続きをすませましたので、みなさん、これからもよろしくお願いいたします。

注:ザビエル会は、東京で中国のキリスト教に関心のある、主にカトリック信者の集まりで、毎月四ッ谷駅付近で会合を開いています。

巡礼準備

1998年11月7日〜14日に、エキュメニカルなグループで中国巡礼の旅(上海・蘇州・南京・西安)へ行く予定です。このページにそのための準備状況と、帰国後に巡礼結果を書きます。

これは私の2回目の中国旅行で、前回は2年間の台湾駐在直後1991年に、上海大学文学部で1と月間中国語上級クラス学び、上海の町中をバスで出歩くのはもちろん、黄浦江(Huangpu River)くだり、杭州(Hangzhou, 西湖が美しい)、紹興(Shaoxing, 紹興酒と魯迅のふるさと)、蘇州、南京などへ行きました。

20世紀前半は日本が中国に多大な被害をもたらした時代で、20世紀後半はこの件に関しての反省が、明らかな形でほとんど行われませんでした。日本は歴史上中国から多くを学んだといわれますが、日本はまた中国で大きな政変がある度毎に、しいたげられた人々を多く受け入れてきました。特に20世紀初頭以来は中国の困難な状境で、日本は多くの中国・韓国/朝鮮人留学生・半亡命者を受け入れてきて、それは今日も続いています。要するに、中国・韓国/朝鮮・ベトナム・日本は互いに依存関係の深い国同志なのです。この関係を、今後も大いに継続発展させねばなりません。

注:これは公開のホームページですから、以下の1950年以降の記述では、中国のキリスト教会は独立していて外部からの援助を一切受けていないという公式見解から逸脱しないように注意して、書いてあります。

巡礼の旅程(予定)

上海(Shanghai):
黄浦江の港(バンド the Bund、中国語名は外淮+ヌ Waitan)から揚子江河口を経て外洋に出る海運が発達し、特に19世紀以来発展した比較的新しい大都市。第1次大戦後の1920年代にはすでに東洋の最もモダンな西欧風大都市であり、現在も経済的大発展を続ける中国いや世界第1の都会です。

11月7日(土)午後に東京・成田空港をたって、上海・虹橋空港(Hongqiao Airport)に着く。翌8日(日)は徐家匯天主堂 (依納爵堂、St. Ignatius' Cathedral at Xujiahui、市内南西部)、国際礼拝堂(International Church、別名 Community Church、上海市衡山路53号、53 Hengshan Lu)、またはその他の教会で礼拝。

蘇州(Suzhou):
明代から南北運河の拠点として栄え「東洋のヴェニス」と呼ばれ、特に絹織物などの製糸工業が発展した町です。唐代の詩人張継により7言絶句「楓橋夜泊」に「月落ち、烏啼いて、霜天に満つ」と詠われ、禅僧寒山・拾徳が住んだという、日本人にもおなじみの寒山寺がある。

8日(日)夕刻到着。翌9日(月)は、聖若瑟堂(St. Joseph's Church)、宮巷堂(蘇州市宮巷20号)、またはその他の教会で礼拝。午後、南京へ移動(3時間)。

東京・成田から中国へ
南京(Nanjing):
古来揚子江の中流域の政治都市として栄え、北宋・金・元と異民族支配が長く続いたあと、久しぶりの漢民族による王朝明の首都。アジアではじめての共和国が中華民国として1912年に設立されたときに首都となった。

9日(月)夕方着。10日(火)は、聖母無原罪主教座堂、莫愁路堂(南京市莫愁路390号)、または他の教会で礼拝。金陵協和神学院(金陵飯店のすぐ裏側)を訪問。南京大虐殺記念館、明孝陵(明王朝歴代王の墓)、中山陵(中華民国初代大統領孫文の墓)などを見学。翌11日(水)午前中、飛行機で西安へ移動。

西安(Si-an):
古くから西域への交易地として栄え、唐代には長安(Chang-an)の都で当時世界最大の都市。遣・唐随使の最終目的地で、日本の奈良・京都の町建設手本になった。

11日(水)午後、兵馬俑坑博物館、大雁搭(玄奘がインドから持ち帰った仏経典を収蔵・翻訳したところ)、清華池温泉(楊貴妃が玄宗皇帝の前で湯浴みをしたところ)の観光。公義村で交流会。12日(木)聖方済主教座堂(St. Francis' Cathedral)、北大街堂(西安市北大街99号)、または他の教会で礼拝。西安神哲学院(Sian Theological Seminary)訪問、交流会。13日(金)午前中は、景教流行記念碑、慶宮公園(阿倍仲麻呂698-770の記念碑がある)、などの見学;午後、飛行機で上海へ。14日(土)朝、上海から東京・成田へ。

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A Pilgrimage to China 1998


The Contents:


"A Horse in Its Native Village" (1995)
by Kyoji Okamoto, Meguro Illustration Club

In English. Go up to the Japanese part.

After the Pilgrimage

The following is what I wrote for the Xavier Society Report, with some additional comments.

I participated in the pilgrimage to China from Nov. 7 through 14, 1998, upon recommendation by Akiko Hara, an Anglican, who assists the French/Chinese-speaking Father Cochini of the Jesuit China Center. Since the Anglican/Episcopal Church of which I am a member separated itself some time after Martin Luther's Reformation in the 16th century and has keep most of the old Catholic traditions, our Sunday worship (which some Anglicans also call a mass) is very similar to the Catholic mass, except the Lord's Prayer is said in colloquial Japanese and the St. Mary's Prayer is not used. Before the date of departure approached, I quickly studied Christianity in China, including the facts about the Three-Self Patriotic Movement (TSPM) and the unification of all Protestant churches into the Christian China Christian Church (CCC), but separate from the TSPM Catholic Church.

This was my second trip to China. My first trip was about a month stay eight years ago in 1991 at the Department of Shanghai University to learn Advanced Chinese, during which I also visited Suzhou, Nanjing, Hanzhou and Shaoxin, but not any Christian churches. This time, I was surprised at the change in the suburbs of Shanghai. While in Shanghai, I not only visited the Catholic churches with all of you, but also took a taxi alone to go to the International Church on Hengshan Rd. and to meet Rev Shi Qigui.

Suzhou and Nanjing are the two cities which I would like to visit many times with quietnes of my heart. This time, however, I visited the Nanjin Massacre Memorial for the first time, and prayed that this kind of tragedy would never happen again.

The highlight of this trip was, of cource, Xian where we stayed three nights. The field around Xian in November was like a big carpet of green lawn, which we were told was the fall-sown wheat. The Dummies of Soldiers and Horses Museum, the Big Goose Tower related to Xuan Zhang (who translated the Buddhist scriptures, such as the Great Prajnya Script, that he had brought back from India), the Qigong Park where the monument of Nakamaro Abe (an 8th-century Japanese poet-scholar-government official who was sent to Tang China, was befriended by poets Wang Wei and Li Bo, was part of China's mission to Vietnam, and became the Director of the Libray in Chang-an) is found, etc., were all very nice, and our visit to Weiji Village where all villagers are Catholics was most impressive. I was extremely glad to find in this supposedly Beijing dialect zone the Xian dialect to pronounce non-first-tone numerals always in the fourth tone, when I asked the admission fee (65 yuan) at the Dummies of Soldiers and Horses Museum.

We also happended to witness the power and weakness of the Three-Self Patriotic Movement. When we went to a church in the suburbs, accompanied by a lady from the diocesan office, we first saw the church building and then sat down to discuss with the priest and the lay leader. As the priest started to explain a short history of the church a few minutes, the lay leader immediately continued his story, saying "As our priest is young, etc." He mentioned "the Agency of Religion" a few times, such as "The building was reconstructed with the generous fund of the Agency of Religion, etc." (Didn't he know the univerally acceptable manner is to add a few things, only after the priest has explained everything?) Then, the lady from the diocesan office continued, saying "Thanks to Catholicism, the villager are now honest in paying the taxes, etc." Her theory was apparently the religion serves the State. We all noticed the prudence of the priest, in contrast to the fat and content faces of the lay leader and the diocese lady.

Overall on this pilgrimage, practising the songs of "Dahai" (The Big Ocean) and "Tianzhu Jing" (the Lord's Prayer) in Chinese beforehand and singing together with our Chinese friends was very nice. Father Cossini and I met in the Business Center of the hotel almost every night after the dinner because we wanted to get connection to the Internet with our notebook PCs. This report is available in the Internet home page, so please look at the Nagano Holy Savior's Church home page:

http://www.threeweb.ad.jp/logos/seikokai/china.html
Father Besineau asked me what he thought of the Jesuit fathers, so I answered positively, because all I could think of so far were the grim and stern faces of Mattheo Ricci and Francisco Xavier.

Lastly but not the least, I thank Hiroshi Okita of Hiroshima City who was my roommate for letting me hear his experiences from his youth. My warm greeting to all because I became a Xavier Society member at the first meeting of the Society after we returned.

Note: The Xavier Society is a gathering of mainly Catholics with genuine interest in Christianity in China, and holds regular monthly meetings near St. Ignatius' Church, Yotsuya, Tokyo.

Before the Pilgrimage

I plan to go on a pilgrimage to China with the ecumenical group of Catholic and Protestant Christians on November 7-14, 1998, visiting Shanghai, Suzhou, Nanjing and Xian. I will be describing here my preparations prior to our visit, and the results of our pilgrimage.

THis is my second visit to China. My first visit was in 1991 right after my two-year job assignment to Taiwan to attend an advanced Chinese class at the Department of Literature at Shanghai University for one month. During that visit, I toured not only the city of Shanghai by myself taking buses as well as the Huanpu River, Suzhou, Nanjing, Hangzhou on the beautiful Lake West and Shaoxin, the hometwon of Shaoxin rice wine and Lu Xun.

During the first half of the 20th century, Japan afflicted much damage to China, and during the second half, we did not show explicitly our enough pardons. Historically, we learned much from China and Korea, while it is also a fact that we welcomed all "underdogs" every time there was a big political or military change in China. Especially since the beginning of this century, we received many students abroad and expatriots from China and Korea, and this trend continues even today. In summary, we in China, Japan, Korea and Vietnam, are dependent on each other, and we must continue to strengthen this fact.

Note: Since this is a public home page, I have been careful in the descriptions of the events after 1950 so they do not go out of bounds from the official statement of the Chinese Christian churches, i.e, they are independent and are not accepting any assistance from abroad.

The Pilgrimage Route (Planned)

Shanghai:
Already the "most modern European" city in the Orient during the 1920s, it is China's largest, economically dynamic city.

Will leave Narita, Tokyo and arrive at Hongqiao, Shanghai, in the afternoon of Saturday, Nov. 7. On Sunday, Nov. 8, plan to participate in the worship at St. Ignatius' Cathedral at Xujiahui, in the southwestern corner of the city, or at other churches.

Suzhou:
A city sitting on the North-South Canal, it prospered as silk cloth weaving town. Here is Hanshan Temple, known to the Chinese/Japanese/Korean/Vietnamese literati for the famous 5-syllable/4-line poem by Chang Ji of the Tang Dynasty: "The moon has set, the crows are cawing, and the frost starts to cover the skies..." and where the Zen Buddhist monks, Hanshan and Shide, lived.

Arriving in Suzhou in the evening of Sunday, Nov. 8. In the morning of Monday, Nov. 9, worship at St. Joseph's or other church. In the afternoon, will take a bus to Nanjing for a three hour trip.

In the map below, from left: Sian, Nanjing,
Suzhou, Shanghai, and Narita, Tokyo. The
Chinese and Japanese people share in writing
almost identical Chinese characters.
Nanjing:
Prospered as the political center of the central Yangzi River valley. Became the capital of Asia's first republic, the Republic of China (ROC) in 1912.

Arrival in Nanjing in the evening. In the morning of Tuesday, Nov. 10, worship at St. Mary's Cathedral or other church. Will visit the Nanjing Massacre Memorial (1937), the Ming Dynasty Emperors' Mausoleum, the Sun Yat-sen Memorial, etc. In the morning of Wednesday, Nov. 11, fly to Sian.

Xian:
A commercial town and a gateway to the West, Sian called Chang-an at that time was the capital of China's Tang Dynasty, and was the model of the planned cities of Japan's Nara and Kyoto.

In the afternoon of Wednesday, Nov. 11, will visit the Dummies of Soldiers and Horses Museum, the Great Wild Goose Tower (where Xuan Zhuang translated the Buddhist scrolls that he had brought back from India), the Quinghua Pond Spa (where Emperor Xuanzong watched Princess Yangkuei bathe), etc. In the afternoon, a meeting with the Christians in Gongyi Village. On Thursday, Nov. 12, AM: worship at St. Francis Cathedral or elsewhere; and PM: visit to the Sian Theological Seminary. On Friday, Nov. 13, visit to the Nestorian Chistian monument and the Qinggong Park where there is a memorial to Nakamaro Abe (698-770), a Japanese poet who became an official of the Tang China. In the afternoon, fly to Shanghai. In the morning of Saturday, Nov. 14, fly back to Narita, Tokyo.

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Created by Yoshi Mikami at the Nagano Seikyushu Kyokai on Sept. 20, 1998. Last update on May 28, 1999.